الحوت الأزرق : لعبة الموت - أحمد زكي
تحميل الكتاب
شارك Facebook Twitter Link

الحوت الأزرق : لعبة الموت

تأليف (تأليف)

نبذة عن الرواية

كان التحدي هنا فوق الوصف... صعب للغاية.. بل أصعب ما رأيته في حياتي على الإطلاق.. هذه مشاهد تميت القلب وكأنما تجرعت سمًّا. صعب للغاية أن روحٌ تغادر جسدًا بين يديك! أنا أصلا ضد هذه الفكرة نفسيًّا. خاصة أنك بحكم الموقف يجب أن تنظر لها وهي تموت! أن تشعر برعشة الاحتضار الأخيرة!
عن الطبعة

تحميل وقراءة الرواية على تطبيق أبجد

تحميل الكتاب
3.5 8 تقييم
55 مشاركة

كن أول من يضيف اقتباس

هل قرأت الكتاب؟
  • قرأته
  • أقرؤه

    الى أين وصلت في القراءة؟

  • سأقرؤه

    هل بدأت بالقراءة؟نعم

  • مراجعات رواية الحوت الأزرق : لعبة الموت

    8

مراجعات

كن أول من يراجع الكتاب

  • لا يوجد صوره
    2

    كان بقالي فترة مقرتش حاجة رعب وبما اني كنت متابعة بوستات الكاتب حوالين الموضوع علي الفيسبوك لحد ما وقف نشر لما نزلت الرواية قلت لما اشوف ايه الموضوع من باب الفضول واعمالا بمقولة الفضول قتل القطة في حالتي الفضول قتل القرشين الي دفعتهم في الكتاب خلونا نبتدي..

    اولاً: بالنسبة للسؤال المتدوال هل احداث الرواية حقيقة ولا الكاتب بينخع انا مكنتش فارقة معايا لأني في الاول والاخر عايزة اتسلي وده كان هدفي من شراء الرواية لكن بما ان الكاتب بيقول ان الرواية حقيقة انا كسارة اتكدرت من حاجة مبدئية جداً وهي النصوص الانجليزية الي في الكتاب الي المفروض جاية من حد اجنبي..

    كمدرسة سابقة دايماً عندي ايحاء اني حامي حمي اللغة الانجليزية الرواية ملئية باخطاء املائية ولغوية فادحة مما فصلني بشدة من النصوص المنشورة باللغة الانجليزية والي كانت مع الاسف كتيرة جداً.. كان علي الكاتب علي الاقل الاستعانة بمصحح املائي بسيط علي الورد حتي.. بس قلت يلا ما علينا..

    ثانياً الكثير والكثير من ما يطلق عليه الرعب المعوي المفصل في صفحات انا كسارة كان هيغمن عليا من الوصف البشع المكتوب صحيح الكاتب كان بينوه عن الموضوع لكن بما اننا بني ادمين لو قلت لحد متقراش اكيد هيروح علي طول ويقرا لكني عاتبة علي الكاتب انه مفلترش بعض المشاهد لكن بالعكس استفاض في وصفها بعد الشئ وده كانت تاني حاجة فصيلة وبشده بالنسبة ليا.. انا قد اكون بعز الرعب لكن الرعب المعوي بالنسبة لي من اكتر الاشياء مساخة بالذات لو الكاتب كان شاطر في الوصف وفي هذه الحالة هو مع الاسف كان شاطر..

    الحقيقة انا ككل معجبنيش الكتاب بالمرة وحسيت اني نوعاً ما اتكدرت منه اللهم الا خفة دم الكاتب في بعض تعليقاته علي الاحداث هي قد تكون الحاجة الوحيدة الي عجبتني في الكتاب بالاضافة للفصل الي بتدور احداثه في بيت مسكون او "زفر" زي ما الكاتب وصفه هما دول الحاجتين الوحيدين الي عجبوني..

    ملخصاً لو عايز تقرا حاجة كده من عينة فيلم Saw او المنشار الشهير يبقي اتكل علي الله وهتلاقي العديد والعديد من الهدايا في الكتاب لكن لوداخل متوقع رعب نفسي اوحاجة مقبضة زي حالاتي هتتكدر وتطالب برجوع فلوسك ووقتك

    العواف

    Facebook Twitter Link .
    1 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5

    ممتازة

    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    3
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    2
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    5
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
  • لا يوجد صوره
    2
    Facebook Twitter Link .
    0 يوافقون
    اضف تعليق
المؤلف
كل المؤلفون